Telefoon: 0317-617.490

Body-Mind-Fit met Aikido (BMF)

‘Body-Mind Fit met Aikido’ (BMF) richt zich op het weerbaar maken van ouderen (55-plussers). Met de subsidie van ZonMw wordt het project uitgevoerd in 7 wijken in Arnhem voor 2 jaar vanaf 1 september 2018. Klik voor meer informatie op de links hieronder.

Body-Mind-Fit met Aikido: cursussen gaan door in Spijkerkwartier, Presikhaaf en Elderveld!

Weerbaarheid / Body-Mind-Fit met Aikido (BMF) draait in verschillende wijken van Arnhem sinds september 2018. Voor 55-plussers die hun weerbaarheid willen verbeteren met behoud van ontspanning en veerkracht. Ook in 2019!

Body-Mind-Fit met Aikido: cursussen gaan door in Spijkerkwartier, Presikhaaf en Elderveld! - Lees verder...

Inhoud van de BMF-cursus

Een BMF-cursus bestaat uit een Open les/demo en 9 wekelijkse lessen. Hier leest u wat daarin gebeurt.

De inhoud kan worden aangepast naar gelang de behoefte en mogelijkheden  van de deelnemers. In iedere les wordt de stof van de vorige lessen herhaald en verdiept. U krijgt ook een reader uitgereikt met aanvullende informatie en tips.

Open les / demo

Deze les gaat vooraf aan de eigenlijke cursus. Deelnemers maken kennis met BMF en krijgen een 'kijkje in de keuken'. Iedereen kan kijken of meedoen.

Cursusles 1

Kennismaking en eerste oefeningen in houding, weerbaarheid en aandacht.

  • Fysiek deel (60 min): houding, stevig staan, ontspannen weerstand bieden, 1e aikido-techniek (aihanmi ikkyo), met aandacht opstaan uit stoel.
  • Sociaal deel (30 min): nadenken over persoonlijke cursusdoelen; reflectie op de les en eigen gedrag.

Cursusles 2

Verdieping van thema's vorige les.

  • Fysiek deel (60 min): warming-up, oefeningen worden herhaald en uitgebreid met een centreer-oefening.
  • Sociaal deel (30 min): gesprek over kwetsbaarheid en weerbaarheid.

Cursusles 3

Introductie valtraining, verdieping thema kwetsbaarheid.

  • Fysiek deel (60 min): warming-up, centreeroefening; chinees boksen, achterwaartse rol, aikido (shomenuchi ikkyo), ademhalingsoefening (zittend).
  • Sociaal deel (30 min): verdieping thema kwetsbaarheid met situaties in het dagelijks leven.

Cursusles 4

Kwetsbare kant en weerbare kant; dagelijkse zwakheden.

  • Fysiek deel (60 min): warming-up, oefening gestrekte arm, achterwaarts vallen en opstaan; aikido (herhaling ikkyo), ademhalingsoefening, centreeroefening, aikido (gyakuhanmi ikkyo).
  • Sociaal deel (30 min): omgaan met dagelijkse zwakheden - inventarisatie en gesprek.

Cursusles 5

Omvorming van fysieke pijn/ongemak tot bron van kracht. 

  • Fysiek deel (60 min): inleiding, oefening onbuigzame elleboog, achterwaartse val, ademhalingsoefening (staand), aikido (ikkyo diverse vormen), voorwaartse val.
  • Sociaal deel (30 min): gesprek over het werken met partner en daarin het 'dichten van (kwetsbare) gaten'.

Cursusles 6

Weerbaarheid vanuit gewenste fysieke en sociale afstand.

  • Fysiek deel (60 min): warming-up, lichaamsdraaien, aikido (ikkyo), aikido-klem (nikyo), benaderingsoefeningen met houding en schreeuw (ki-ai).
  • Sociaal deel (30 min): reflectie op vorige deel, oefenen in nee-zeggen (rollenspel).

Cursusles 7

Op weg naar een reguliere aikidoles op maat.

  • Fysiek deel (60 min): warming-up, valtraining, aikido-technieken (ikkyo), ademhalingsoefeningen.
  • Sociaal deel (30 min): uitrusten, ervaringen delen. 

Cursusles 8

Een normale aikidoles ervaren en kennismaken met verwante beweegkunsten (qi gong, tai chi, fitness op maat, e/o ander geschikt aanbod).

  • Fysiek deel (45 min): warming-up, valtraining, lichaamsdraaien, aikido-technieken (ikkyo, nikyo, jodan-tsuki ikkyo), ademhalingsoefening.
  • Presentatie ASA en verwante beweegkunst (20 min).
  • Sociaal deel (25 min): Reflectie en uitwisseling van ervaringen.

Cursusles 9

Laatste aikidoles en presentatie van verwante beweegkunsten (zie 8).

  • Fysiek deel (45 min): warming-up, lichaamsbeweging, aikido-technieken, ademhaling.
  • Presentatie verwante beweegkunsten (20 min).
  • Sociaal deel (25 min): Reflectie, evaluatie van de cursus, bespreken vervolgopties, feestelijke afsluiting.

Na afloop van de cursus...

..kunt u doorgaan met het permanente programma Aikido voor Senioren bij de Aikido Stichting Arnhem. U krijgt dit aangeboden tegen gereduceerd lesgeld. U kunt er ook voor kiezen om regulier lid te worden van de ASA. Dan kunt u onbeperkt lessen volgen. De eerste twee kwartalen krijgt u 50% reductie op het lesgeld.

U kunt ook kiezen voor een van de andere beweegkunsten die zijn aangeboden. Zij zullen hun aanbod tegen die tijd aan u bekendmaken.

Reader 'Body-Mind-Fit met Aikido'

Deelnemers aan de BMF-cursus krijgen een reader uitgereikt met aanvullend cursusmateriaal en tips. Hierin staat ook informatie voor uitvoerders. De tekst wordt periodiek bijgesteld. De laatste versie is van januari 2019. U kunt hem downloaden van deze pagina....

application/pdf reader BMF versie 20190112.pdf — 1143 KB