Telefoon: 0317-617.490

Body-Mind-Fit met Aikido (BMF)

‘Body-Mind Fit met Aikido’ (BMF) richt zich op weerbaarheid van ouderen (55-plussers). Daarbij gaat het om valtraining, fitheid, mentale weerbaarheid, allemaal op basis van 'kracht door ontspanning', het centrale principe van de Japanse verdedigingssport Aikido. Met verrassend resultaat! Met de subsidie van ZonMw wordt het project uitgevoerd in 7 wijken in Arnhem voor 2 jaar vanaf 1 september 2018. Klik voor meer informatie op de links hieronder.

Body-Mind-Fit met Aikido: cursus in Klarendal loopt, nieuwe cursussen volgen eind april

Weerbaarheid / Body-Mind-Fit met Aikido (BMF) draait in verschillende wijken van Arnhem sinds september 2018. Voor 55-plussers die hun weerbaarheid en valtraining willen verbeteren met behoud van ontspanning en veerkracht. Eind april 2019 starten nieuwe cursussen!

Body-Mind-Fit met Aikido: cursus in Klarendal loopt, nieuwe cursussen volgen eind april - Lees verder...

Inhoud van de BMF-cursus

Een BMF-cursus bestaat uit een Open les/demo en 9 wekelijkse lessen. Hier leest u wat daarin gebeurt.

De inhoud kan worden aangepast naar gelang de behoefte en mogelijkheden  van de deelnemers. In iedere les wordt de stof van de vorige lessen herhaald en verdiept. U krijgt ook een reader uitgereikt met aanvullende informatie en tips.

Open les / demo

Deze les gaat vooraf aan de eigenlijke cursus. Deelnemers maken kennis met BMF en krijgen een 'kijkje in de keuken'. Iedereen kan kijken of meedoen.

Cursusles 1

Kennismaking en eerste oefeningen in houding, weerbaarheid en aandacht.

  • Fysiek deel (60 min): houding, stevig staan, ontspannen weerstand bieden, 1e aikido-techniek (aihanmi ikkyo), met aandacht opstaan uit stoel.
  • Sociaal deel (30 min): nadenken over persoonlijke cursusdoelen; reflectie op de les en eigen gedrag.

Cursusles 2

Verdieping van thema's vorige les.

  • Fysiek deel (60 min): warming-up, oefeningen worden herhaald en uitgebreid met een centreer-oefening.
  • Sociaal deel (30 min): gesprek over kwetsbaarheid en weerbaarheid.

Cursusles 3

Introductie valtraining, verdieping thema kwetsbaarheid.

  • Fysiek deel (60 min): warming-up, centreeroefening; chinees boksen, achterwaartse rol, aikido (shomenuchi ikkyo), ademhalingsoefening (zittend).
  • Sociaal deel (30 min): verdieping thema kwetsbaarheid met situaties in het dagelijks leven.

Cursusles 4

Kwetsbare kant en weerbare kant; dagelijkse zwakheden.

  • Fysiek deel (60 min): warming-up, oefening gestrekte arm, achterwaarts vallen en opstaan; aikido (herhaling ikkyo), ademhalingsoefening, centreeroefening, aikido (gyakuhanmi ikkyo).
  • Sociaal deel (30 min): omgaan met dagelijkse zwakheden - inventarisatie en gesprek.

Cursusles 5

Omvorming van fysieke pijn/ongemak tot bron van kracht. 

  • Fysiek deel (60 min): inleiding, oefening onbuigzame elleboog, achterwaartse val, ademhalingsoefening (staand), aikido (ikkyo diverse vormen), voorwaartse val.
  • Sociaal deel (30 min): gesprek over het werken met partner en daarin het 'dichten van (kwetsbare) gaten'.

Cursusles 6

Weerbaarheid vanuit gewenste fysieke en sociale afstand.

  • Fysiek deel (60 min): warming-up, lichaamsdraaien, aikido (ikkyo), aikido-klem (nikyo), benaderingsoefeningen met houding en schreeuw (ki-ai).
  • Sociaal deel (30 min): reflectie op vorige deel, oefenen in nee-zeggen (rollenspel).

Cursusles 7

Op weg naar een reguliere aikidoles op maat.

  • Fysiek deel (60 min): warming-up, valtraining, aikido-technieken (ikkyo), ademhalingsoefeningen.
  • Sociaal deel (30 min): uitrusten, ervaringen delen. 

Cursusles 8

Een normale aikidoles ervaren en kennismaken met verwante beweegkunsten (qi gong, tai chi, fitness op maat, e/o ander geschikt aanbod).

  • Fysiek deel (45 min): warming-up, valtraining, lichaamsdraaien, aikido-technieken (ikkyo, nikyo, jodan-tsuki ikkyo), ademhalingsoefening.
  • Presentatie ASA en verwante beweegkunst (20 min).
  • Sociaal deel (25 min): Reflectie en uitwisseling van ervaringen.

Cursusles 9

Laatste aikidoles en presentatie van verwante beweegkunsten (zie 8).

  • Fysiek deel (45 min): warming-up, lichaamsbeweging, aikido-technieken, ademhaling.
  • Presentatie verwante beweegkunsten (20 min).
  • Sociaal deel (25 min): Reflectie, evaluatie van de cursus, bespreken vervolgopties, feestelijke afsluiting.

Na afloop van de cursus...

..kunt u doorgaan met het permanente programma Aikido voor Senioren bij de Aikido Stichting Arnhem. U krijgt dit aangeboden tegen gereduceerd lesgeld. U kunt er ook voor kiezen om regulier lid te worden van de ASA. Dan kunt u onbeperkt lessen volgen. De eerste twee kwartalen krijgt u 50% reductie op het lesgeld.

U kunt ook kiezen voor een van de andere beweegkunsten die zijn aangeboden. Zij zullen hun aanbod tegen die tijd aan u bekendmaken.

Reader 'Body-Mind-Fit met Aikido'

Deelnemers aan de BMF-cursus krijgen een reader uitgereikt met aanvullend cursusmateriaal en tips. Hierin staat ook informatie voor uitvoerders. De tekst wordt periodiek bijgesteld. De laatste versie is van januari 2019. U kunt hem downloaden van deze pagina....

application/pdf reader BMF versie 20190112.pdf — 1143 KB