14-03-2017

Aikido and Gender Day 12 maart groot succes

Een stralende dag met een mooie combi van training, workshop en discussieforum, bezocht door ca. 50 vrouwen en mannen uit Europa en Nederland.

Het centrale thema was 'Gender-bewust leiderschap': hoe geef je leiding aan jezelf, je leerlingen en in de grote wereld, met aandacht voor de 'vrouwelijke' en 'mannelijke' eigenschappen van eenieder (v/m)? Dit begon al goed bij de fysieke training: 3 uur aikidoles van Satomi Ichikawa, Caroline Bied-Charreton en Renata Jocic: hooggegradueerde vrouwelijke leraren die 'vrouwelijke' en 'mannelijke' lijnen en accenten wisten te plaatsen waardoor je weer eens anders naar je aikido-routine keek. Irimi en flow kwamen ruim aan bod.

Daarna volgde de verbinding: een workshop Leiderschap door Anita Paalvast van de Stichting Bedrijfsaikido, waarin we zowel fysiek als verbaal oefenden in het onderkennen van 'vrouwelijke' en 'mannelijke' eigenschappen, de goede aspecten daarin en de valkuilen als je ermee dealt.

Tenslotte kwam het denkwerk aan de beurt in het Forum, geopend door AN-voorzitter Gerrit-Bartus Dielissen en IAF-SG Wilko Vriesman. Forum-organisator en onderzoeker José Otte lichtte de achtergrond toe: deze dag was de eerste activiteit van de IAF Gender Balance Group, opgericht op het 12e IAF-Congres (Japan 2016). Staša Pišek van Aikikai Slovenië vertelde over de inzichten van vrouwen in haar federatie. Er is zeker ruimte voor groei, constateerden zij. Mede-organisator Cathrien de Pater gaf haar persoonlijke visie op de wisselwerking tussen aikido en haar professionele leven, aan de hand van de thema's 'Culture', 'Communication' en 'Challenge'. Daarna discussieerden deelnemers in groepjes over vier vragen die uiteindelijk leidden tot een schat aan aanbevelingen voor het IAF om het onderwerp verder te brengen.

Al met al een sprankelende dag!