16-05-2015

Aikido en Natuur op een binnenles

De aikidoles op zaterdag 23 mei a.s. stond in het teken van de natuur. Buiten plensde het, daarom binnen getrained met natuurelementen!

Zaterdag 23 mei was de dag van het het ‘Fête de la Nature’, het  Natuurfeest dat overal in ons land en in Europa werd gevierd. Als aikidoclub wilden we daarom buiten trainen, in het parkje tegenover de dojo, Iedereen kwam enthousiast in trainingspak naar de dojo... maar helaas, net toen brak de stortregen los.

Maar ook binnen kan je werken aan aikido en natuur. Piet Lagerwaard, Cathrien de Pater en Houwke Ong gaven samen een les gebaseerd op verschillende soorten ‘ki’: van aarde, water/lucht, vuur en ‘leegte’, volgens het boek van Mitsugi Saotome: 'Aikido and the Harmony of Nature’. De 'flow' van water en lucht oefenden we met de jo, onder andere met de 7-tellenkata. Valtraining werd gebaseerd op dieren: kies een dier en probeer dan te vallen als dat dier. Eerst zelf proberen, daarna 1 voor 1 voordoen en anderen laten raden. Hoe valt een dolfijn? En een luiaard?

Daarna de ‘vuur-ki’, explosief vrijkomende kracht bij deflectie geoefend met diverse kokyu-nage’s. Vervolgens de ‘ki van de leegte’ waarop O’Sensei ook het ‘zijn in het moment’ baseert, de ‘timing’, juiste afstand en spirit. Dat via shomenuchi ikyo, van daar naar ikyo-nage en uchi-irimi-tenkan met allerlei technieken. Steeds kwamen er beelden uit de natuur bij. Zoals extensie: de tak die doorgroeit naar boven, vanuit zijn top. En de flow van golven, de zwaartekracht als je je uke vooruit projecteert, enzovoorts. Tenslotte rondden we af met de Chinese oefening ‘pushing hands’. Een passende afsluiting voor AIkido en Natuur.