18-05-2016

Aikido en Natuur op 21 mei 2016

De Aikidoles op zaterdag 21 mei stond in het teken van de natuur. Jong en oud deden mee!

Zaterdag 21 mei was de dag van het ‘Fête de la Nature’, het natuurfeest dat overal in ons land en in Europa wordt gevierd. Zie http://www.fetedelanature.nl/. Aikido ging ook naar buiten!

We trainden op het grasveld tegenover de dojo, aan de overkant van het Olympuscollege. Daarbij zochten we de verbinding met de natuur op en werkten we met houten wapens (boken, jo en tanto) en speciale oefeningen. Het thema was de boom. We stonden onder bloeiende kastanjebomen, 'bloesembomen' zoals de jongste twee leerlingen zeiden. Bomen staan met hun wortels in de aarde en hun takken in de lucht, met een stevige stam in het midden - een goede houding voor het AIkido. Uiteraard oefenden we dat in de warming-up, evenals de 'flow': de sapstromen binnenin de boom, en de ki in onszelf. De jo werd gebruikt als oefenwapen om die 'flow' te voelen: "go with the flow of the jo!". Eerst solo, daarna met een aanvaller - gelukkig was het gras lang en zacht genoeg om te vallen en rollen. De uitdaging was om geen kracht te gebruiken, maar het principe van de hefboom. Op die manier werden kokyunage en shihonage geoefend, met en zonder stok. Tenslotte: het hakken van hout hoort ook bij de natuur. Daarom werkten we het laatste half uur met de boken. Eigenlijk 'hak' je niet met je zwaard, maar je 'snijdt', zoals Ezra Sensei leert. Je slag wordt effectief en gefocused door het gebruik van kokyo ('hallo' zeggen met je hand) en door ontspannen te werken. Nu was dat laatste niet moeilijk; het was lekker weer en de ontspanning kwam zowat vanzelf! Volgend jaar weer?