Stichting

De Aikido Stichting Arnhem (ASA) 'Jiki Shin Kan' is op 28 September 1995 opgericht.

Hoofdinstructeur is Piet Lagerwaard (6e dan). De naam 'Jiki Shin Kan' betekent 'oprecht hart' en is in 1991 aan de dojo´s van Piet gegeven door Minoru Kanetsuka Sensei, Piet's voormalige leraar in het Aikido. Andere leraren van de ASA zijn: Cathrien de Pater (3e dan), Houwke Ong (2e dan), Ronnie Stevens (2e dan) en Breun Gaasbeek (1e dan).

Piet is leraar niveau 4. Cathrien en Houwke zijn leraar aikido niveau 3 en Ronnie is leraar aikido niveau 2. Deze opleidingen wordt georganiseerd door Aikido Nederland en worden erkend door het NOC-NSF. Breun is voormalig karate-leraar.

Soms worden gastleraren in de lessen uitgenodigd, van andere AFN-dojo's of zelfs van aanverwante takken van sport zoals tai chi, kickboksen of yoga.

Er zijn ook zgn. 'satelliet-dojo's' in Nijmegen (aan de Radboud Universiteit) en Ede (Sportschool Venendaal). Leerlingen van deze dojo's worden bij hun eigen organisatie geadministreerd, maar vallen in technische zin onder de ASA. De ASA registreert hun examens en meldt hen aan bij de AFN. Zij kunnen ook meedoen met stages, zomerscholen en andere evenementen.

De ASA heeft een missie en visie opgesteld en onderschrijft de Erecode van de Vechtsport. Zij houdt alle aangeslotenen daaraan.

Label Veilig & Verantwoord Vechtsporten

Om deze en andere redenen is aan de ASA het Label Veilig & Verantwoord Vechtsporten van het Nederlands Instituut voor Vechtsport en Maatschappij toegekend.

Het Label Veilig & Verantwoord Vechtsporten is een kwalitatief onderscheidend keurmerk voor vechtsportclubs die de maatschappelijke en pedagogische waarde van vechtsport ondersteunen om zo de kwaliteit van het aanbod te verhogen en de veiligheid van sporters te waarborgen.

Erecode van de vechtsport

Vechten gebeurt alleen op de mat of in de ring, en nooit op straat. De technieken die je worden aangeleerd, mogen alleen worden gebruikt ter verdediging van jezelf of anderen. Je mag nooit je
vechttechnieken gebruiken tegen iemand die zich niet kan verdedigen. Eer, loyaliteit en trouw
zijn aan de code zijn belangrijker dan welke vechttechniek, graduatie of titel dan ook.

Secretariaat

Radboudweg 23